A+ A A-

Féltékenység

  • Közzétéve itt: Egyéb írások


Bár általában a szerelemféltést értjük rajta, valójában a féltékenység szó jóval többet jelent. A Magyar értelmező kéziszótár meghatározása szerint a valakinek féltékeny voltára utaló féltékenység: „(…) az a lelkiállapot, illetve ennek megnyilvánulása, mely akkor keletkezik, ha valaki attól fél, hogy szerelmese, házastársa hűtlen lesz hozzá”; ill. „Vélt vagy valóságos előnyeink féltése, illetőleg gyakran a mások sikereinek, boldogulásának, szerencséjének irigylése.” Vagyis a magyar nyelvben a jelentése némiképp összemosódik az irigységgel.

A gyermekként (két-három évesen) - új jövevény (fiú- vagy lánytestvér) megérkezésekor - még természetesnek tekinthető féltékenység felnőttkorban már sokszor kevésbé indokolható, sőt olykor igen heves indulatokkal, erőszakos bűncselekményekkel járhat, vagy annyira kórossá válik, hogy a velejáró paranoiás téveszmék súlyos lelki problémákat okozhatnak. Ezt az utóbbi - személyiségromboló, egészségkárosító - krónikus féltékenységet zelophobiának nevezi az orvostudomány.

Amióta tulajdont szerzett, egyéni sikereket ért el, és párkapcsolatban él az ember, a féltékenység is létezik. Mint fogalom, már a bibliai idők törvénykezésében megjelenik. Az Ótestamentumból ismert a ’féltékenység vize’, melyből próbatételként a házastársi hűtlenséggel gyanúsított asszonyoknak kellett inniuk. Az Ószövetség előírásai ugyanis tiltották a házasságtörést, és halállal büntették (5Móz 22, 22). Ha viszont a férjnek nem volt bizonyítéka rá, csak sejtette a felesége hűtlenségét, az asszonyt, hogy a vádat megvizsgálják (hűtlenségi próbára), a Szanhedrin elé vihette. Ha a nő tagadta a bűnösségét, egy ünnepélyes ceremónia (4Móz 5: 11-29) vette kezdetét, melynek során átkot mondtak az asszonyra, ha csakugyan hűtlenséget követett volna el, majd az átokszöveget papírra leírva vízbe mártották, ezt a vizet - melybe előzőleg egy keveset a szentély porából is belekevertek - kellett meginnia a gyanúsítottnak azzal a feltételezéssel, hogy ha csakugyan bűnös, akkor meddő marad, vagy terhesség esetén elvetél.

A féltékenység a központi eleme a következő két ókori görög mondának is. Az egyikben az irigység, a másikban pedig a szerelemféltés viszi a főhőst bajba.

Aedón, az Epheszoszi Pandarosz leánya, Zéthosz thébai hérosz felesége annyira féltékeny volt sógornője, a hat fiú- és hat leánygyermeknek életet adó Niobé termékenységére, hogy elhatározta, megöli legidősebb fiát. Tévedésből azonban a saját gyermekével, Itülosszal végzett. A tette miatt érzett bűntudata és fájdalma oly mértékben meggyötörte, hogy az istenek megkönyörültek rajta, és csalogánnyá változtatták.

Hasonló tragikus véget ért Kephalosz és Prokrisz - Ovidius által megénekelt - mitológiai története is. Miután a vadászat közben a tisztáson megpihenő, s a forróságban a hűsítő szellőket szólongató Kephaloszról az a pletyka terjedt el, hogy nimfák után sóhajtozik, Prokrisz - hogy meggyőződjön hűtlenségéről - a férje után lopódzott az erdőbe, és a tisztásnál elbújt a bokrok között. Amikor Kephalosz ismét a szeleket hívogatta, Prokrisz azonnal rájött tévedésére, és indult párjához, hogy magához ölelhesse. Kephalosz meghallotta a zajt, és észrevette a levelek mozgását. Azt hitte, hogy egy vadat öl meg a bokorban, elhajította gerelyét. Az áldozat azonban az ott megbúvó Prokrisz volt.

Kisázsiában egykoron a szélsőséges formát öltő szerelemféltés jele a házastárs orrának a leharapása volt. (A Netet böngészve, úgy tűnik, ezt a „hagyományt” egyesek ma is követik.)

A kínaiaknál „ecetivó” volt a féltékeny ember népszerű köznyelvi elnevezése. A szerelemféltő, vagy mások sikerét irigylő személyre Észak-Kínában még ma is gyakran azt mondják, hogy „ecetet nyelt”, ezért, ha történetesen a vendég az étkezésnél egy kis ecetet szeretne tenni a salátájára, nem mondja ki ezt a szót, hanem a jelentését, funkcióját körülírva fordul kérésével a pincérhez vagy házigazdához.

Mivel a féltékenység - még ha indokolatlan is - rossz érzésekkel és gyakran negatív következményekkel is jár, már a régiek is megpróbálkoztak „gyógyításával” és azon külső jelek meghatározásával, melyek segítenek a felismerésében.

Egy ősi japán hiedelem szerint a féltékenység - különösen éjszaka - megváltoztatja a fiatalasszonyok haját. (Arról viszont, hogy ez a haj színére, a hajszálak milyenségére vagy a frizurára vonatkozik-e, nem szól semmit sem a fáma.)

Egy babonás gyógymód szerelmét féltő leányoknak három egymást követő éjszaka sárgarépa fogyasztását javasolja. Állítólag ezután nem lesz okuk a félelemre, mert fiuk, mint a bogáncsok, fognak csüngeni rajtuk. Ha viszont a párunk szemei csak félig vannak nyitva, jó okunk van rá, hogy féltékenyek legyünk.

Mások szerint a hajba vagy gomblyukba tűzött sárga virág, az esküvőn viselt sárga ruha, a térdek viszketése vagy a nyakláncról álmodás a féltékenység csalhatatlan jele.

A féltékenység felismerésével természetesen a fiziognómia és a palmisztria művelői is megpróbálkoztak. Az arcon megfigyelhető külső jelei: fényes zöldeskék szemek; középen találkozó szemöldökök (nőknél); háromszög alakú gödröcskék az arcon vagy az állon; koromfekete haj vagy szakáll (férfiaknál); púpos vagy hajlott hát; nevetés közben háromszög alakú gödröcskék megjelenése. A szerelemféltés mellett más rossz tulajdonságok - pl. hűtlenség, önimádat, ingerlékenység, perlekedő természet stb. - is jellemzik az illetőt, ha a nyelve sötét színű a nyelve, vagy a közepén behorpadt a homloka.

A kézelemzők számára pedig a jobbnál kissé hosszabb bal kéz, barázdált Hold-domb, valamint a Vénusz gyűrű jelenléte a tenyéren, a gömbölyű hüvelykujjak, a mutató- és a középső ujjak között végződő szívvonal utalnak a féltékenységre.

A féltékenység álomban azt jelenti, hogy az álmodónak ellenségekkel, vetélytársakkal kell megküzdenie. Ha ő féltékeny valakire, mások is ugyanazt szeretnék megszerezni, mint ő, ezért küzdenie kell, hogy felülkerekedhessen a riválisain; ha pedig rá féltékenyek, a sikeréhez kell győzedelmeskednie az ellenségei felett.

További olvasnivaló

Tejfog hiedelmek

  Noha a fogak fejlődése már az anyaméhben - kb. az első trimeszter közepe táján - elkezdődik, s a húsz tejfog részben a magzati lét végére kialakul, teljessé a születés után...

Folytatás...

Kertben, strandon, szabadban végezhető g…

    Álljunk egyenesen, vállszélességben ragadjuk meg az ásó nyelét, és tegyük a nyakunk mögé vízszintes helyzetbe, majd vállunkat és könyökünket feszítsük hátrafelé, teljes erőnkből. A gyakorlat időtartama hat másodperc, ezalatt...

Folytatás...

Azok a fránya kabócák

Mintegy tíz éven át - amikor lent az Adria-tenger partján lévő Moščenićka Dragán nyaraltunk - abban a tévhitben voltunk, hogy esténként (olykor nappal is) a tücskök kedves hegedülését halljuk. Álmunkban...

Folytatás...

Májusfa

A májusfaállítás elsősorban európai – főleg germán eredet – hagyomány, és szélesebb körben csak a középkortól kezdődően terjedt el, azonban a hozzákapcsolódó ünnepségek, vigasságok valószínűleg az ősi indiai és...

Folytatás...

Orbán, az utolsó fagyosszent

  A májusi eleji fagyosszentek - Pongrác, Szervác és Bonifác - mindenki számára jól ismertek, azt viszont már kevesebben tudják, hogy van még egy negyedik is, mégpedig Orbán (Közép- és Nyugat-Európában:...

Folytatás...

Csokoládémártásos kalács tejszínhabbal

  Anyák napja előtt kísérletként készítettem csokoládémártásos kalács desszertet, de nevezhetném nyalánkságnak is. Nem is gondoltam, hogy ilyen finomra fog sikerülni, ezért nemcsak Anyák napjára ajánlom, hanem más alkalmakra is.   A hozzávalók...

Folytatás...

Riport Csala Zsuzsával, kézelemzése kapc…

Csala Zsuzsa 1933. július 9-én született. 1974-ben Jászai-Mari díjat, 1986-ban érdemes művész kitüntetést kapott. 1954–55-ben az Állami Déryné Színház tagja, majd egy évig az egri Gárdonyi Géza Színházban játszott. 1960-től...

Folytatás...

Elindulunk Srínagarból Dzsammuba

Turbános szikh sofőrünk könnyedén pattan fel a busz nyergébe, a váltótársa és az irányító legény a fülke másik felébe húzódik. A vezető láttán megnyugszom, hisz a szikhek kiváló képességekkel megáldottak...

Folytatás...

Egyszerű számok - öt

5-ös, a Merkúr számaAz 5-ös számot a Merkúr szimbolizálja. Konstruktív aspektusában az értelemnek olyan gondolat- és ihletgazdagságot kölcsönöz, amely az 5-ös embert írói vénával, szónoki tehetséggel áldja meg; rossz szögállás...

Folytatás...

Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével elfogadja ezt.
Elfogadom

×
Ezeket olvasta már?