A+ A A-

Tizenegy bűn és vezeklés

  • Közzétéve itt: A számok jelentése, misztikuma és szimbolikája


Ez a szám a zsidó-keresztény hitvilágban nem örvend valami jó hírnévnek, általában a rosszal, a gonosszal hozzák kapcsolatba. A kabbalában tizenegyen vannak a „kelipot”-ok, akiket a judaizmus misztikus tanításai a korábbi univerzumokból itt maradt gonosz erők megjelenéseinek, manifesztálódásának tartanak, és ugyanennyi, vagyis tizenegy az átkok száma is, melyeket a Jordán folyón való átkelés után az Ebal-hegyen Józsué olvasott fel népe számára.

A kabbalisták szerint - ellentétben a dekád tökéletességével és az összes jót megtestesítő szefiroti tízes számmal - a tizenegyes lényege a bűn, a fenyegetés és a tökéletlenség. Ez a magyarázata, hogy a Teremtőt a világgal összekötő tíz szent isteni szolgával - az erőszak, a pusztítás, a megsemmisítés és a halál szimbólumaként - tizenegy szentségtelen szefirotot állítanak szembe. Ezt példázza a régi tarot kártyák XVI-os számú lapja, a „Villámsújtotta torony” (más néven lerombolt citadella), melynek az egyik oldalán a tíz szent, a másikon pedig a tizenegy istentagadó szefirot látható.

A bűnök és a vezeklések számának is nevezik, mert eggyel meghaladja a parancsolatok számát, ugyanakkor kevesebb a tizenkettőnél, mely a Kegyelem és a tökéletesség száma. Néha azonban jóindulattal viseltetik iránta az Úr, mint például annak a férfinek az esetében, akit a tizenegyedik órában hívtak dolgozni a szőlőskertbe, mégis ugyanakkora fizetséget kapott, mint a többiek.

A vezekléshez, a bűnbánáshoz és a megtisztuláshoz kapcsolódik a zsidók füstáldozata, melyet hagyományosan a Szent Templomban mutattak be. A templom arannyal bevont akáciából készült faoltárán égették a „ketoret”-et, a tizenegy különböző fűszer keverékéből készített füstölőt. A szent füstáldozatra alkalmas füstölő összetételét Johanan rabbi szerint maga az Isten mondta el Mózesnek a Sínai-hegyen. A ketoret fűszerei: a balzsam (olaj és gyantakeverék), a szegfűszeg, a galbánum (gumigyanta), a tömjén, a mirhagyanta, a kasszia, a nárdus, a sáfrány, a costus-gyökér, az illatos fakéreg és a fahéj. A Zohár szerint a füstölőáldozat célja az, hogy elpusztítsa a „jécer hárá”, a rossz ösztön tisztátalanságát. A kabbala bölcsei szerint emellett szól az is, hogy a füstölőáldozathoz felhasznált illatszerek, fűszerek száma tizenegy, mely szám a gonoszsággal van kapcsolatban.

A görög-római időkben e számnak nem volt vallási vonatkozása, a tizeneggyel a tenger isteneit, a római Neptunusz és a görög Poszeidón isteneket társították.

A reneszánsz mágikus szimbolizmusában a tizenegyes a bűn és a penitencia száma, viszont az erkölccsel és az Úrral már nincs többé kapcsolata.

Ugyanakkor Távol-keleten nem tekintették negatívnak és ma sem az a tizenegyes szám megítélése. A mahájána (nagy szekér) követőinek egyik példaképe, az összes Buddha könyörületességét megtestesítő Avalokitésvara (a tibetiek által Csenrezig néven ismert) boddhiszatva gyakran tizenegy fejű és ezerkarú istenség formájában van ábrázolva. Az ő földi megjelenése a történelmi Buddha, s az inkarnációi a mindenkori Dalai Lámák.

Az ábrázolás alapja egy buddhista történet, mely szerint Avalokitésvara fogadalmat tett, hogy addig nem nyugszik, amíg minden érző lény meg nem szabadít a szamszárától (a létek közti örökös körforgástól). Ám egy idő után - buzgó erőfeszítése ellenére is - kénytelen volt belátni, hogy még nagyon sok boldogtalan lény vár a megmentésre. Miközben azon igyekezett, hogy minél több ember panaszát meghallgassa és megértse, a feje tizenegy részre hasadt szét. Látva helyzetét, Amitábha Buddha tizenegy fejjel ajándékozta meg, hogy könnyebben megérthesse a szenvedők sirámait. Miután felfogta a panaszosok szükségleteit, Avalokitésara mindenkit megpróbált elérni, aki segítségre szorult, azonban ezúttal a karjai törtek darabokra. Amitábha ismét a segítségére sietett, és ezer kart adott neki, hogy segíthessen a szenvedő sokaságon.

A 11-es számot, de különösen az óra által mutatott 11:11-et a fénymunkások (a „new age” keretében alakult spirituális szociális közösség tagjai) más asztrális dimenziók portáljának tekintik. Egyes numerológiai iskolák pedig - a 22-vel együtt - 11-es számot „mester számnak” tartják.

Egy széles körben ismert kínai babona szerint javítja az ember látását, ha a hónap tizenegyedik napján mos hajat.

További olvasnivaló

A tenyér deltáinak értelmezése IV. - A k…

Hutchinson szerint minél közelebb van a kisujj alatti delta, vagyis a Merkúr-domb a kisujj tengelyéhez (a kisujj közepén futó képzeletbeli függőleges vonalhoz), az egyén annál jobban értékeli a szavak...

Folytatás...

Szikhünk bemutatót tart az indiai vezeté…

Félelemérzetem egyre jobban elhatalmasodik, sőt a sofőr veszélyes manőverei miatt lassanként pánikhangulat uralkodik el rajtam. A vakmerő pilóta mintha megbolondult volna, józan eszét vesztve mindenben az ellenkezőjét teszi annak...

Folytatás...

Kovalam-parti sakkparti

Szobánk a Sea Rock hotelben táncteremhez hasonlóan tágas, óriási ablaktáblája teljes szépségében tárja fel előttünk a végeláthatatlan tengert. A pazarló helykihasználású, értelmetlen beosztású fürdő több mint tíz méter hosszú...

Folytatás...

Gyurcsány Ferenc ujjai

  1961. június 4-én született Pápán. Középiskolai tanulmányai után a Janus Pannonius Tudományegyetemen előbb 1984-ben főiskolai diplomát, majd 1990-ben a Közgazdaságtudományi Karon egyetemi diplomát szerzett. 1984-88 között a KISZ Pécsi Városi...

Folytatás...

Sors kézelemzése

Az ujjak összhangban vannak, harmonizálnak a tenyérrel, a képeken látható tömör, elasztikus tenyér, arányos ujjakkal a test energiáját és az intellektus gyorsaságát reprezentálja. Ugyanis az ujjak a szellemi-lelki beállítottságot...

Folytatás...

Csoki kézelemzése

  Bár - a jelentkezést követő levelezés során - elég sok fotót kaptam, sajnos a képek minősége nem ütötte meg a kívánatos szintet, a tenyerek bőrrajzolatait, fővonalait még kinagyítva is csak...

Folytatás...

Fagylaltok

A nyári nagy melegben fagylaltot nyalogatóknak nem biztos, hogy van fogalmuk arról, hogy valójában mit is fogyasztanak, ezért addig keresgéltem, míg ráleltem egy 1932-es földmívelésügyi miniszteri rendeletre. Ebben, a...

Folytatás...

Ahány nyelv, annyi ember

A nyelv az anatómiában a tápcsatorna része, a nyelvészek körében pedig a nyelvi közlésfolyam, a kommunikáció eszköze. A nyelvünkkel nemcsak ízleljük, rágjuk, nyeljük táplálékunkat, hanem beszédünk formálásában is nagyban...

Folytatás...

Mustárfa, a több mint ezeréves természet…

Perzsa fogkefefát is írhattam volna a címben, ez azonban e növénnyel szemben - melyről már a Biblia is említést tesz - nem lenne igazságos, ugyanis a fogkefét csak néhány száz...

Folytatás...

Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével elfogadja ezt.
Elfogadom

×
Ezeket olvasta már?