A+ A A-

A zéró és az egy

  • Közzétéve itt: A számok jelentése, misztikuma és szimbolikája

„A számok szentsége a Nagy Első Okkal, az Eggyel kezdődik, és csak a végtelen és korlátlan univerzum szimbólumával, a nullával vagy zérussal végződik.”

Helena Blavatsky (1831-1891), orosz írónő, teozófus, a Teozófiai Társulat alapítója

 

A zéró vagy zérus a matematikában a nulla, az indiai „üres” szó, arab megfelelőjének latinosított alakja. A számmisztikában a zéró az örökkévalóságot, a mérhetetlen nagyságot, a végtelen univerzumot jelképezi, szimbolikája a teremtés előtti őslétezés kozmikus tojásának, melyből létrejött, kialakult a világmindenség. Ugyanakkor felfogható egy önmagába visszatérő, zárt görbének, vagy egy saját farkába harapó kígyónak; ebben az esetben már korlátot, bezártságot, körbejárást, behatároltságot, megszorítást, befejezetlenséget, tökéletlenséget jelent. A zéró tehát egyidejűleg tud határtalan nagynak, óriásinak és rendkívül kicsinynek, atominak mutatkozni, végül is ezzel a képtelen ellentmondásosságával lett az univerzális paradoxon reprezentánsa. A zérus önmagában csupán egy értéktelen jel, nem jelent semmit, sőt az a szám sem változik meg, amelyhez nullát adunk, vagy melyből nullát elveszünk, ha azonban a nulla elé teszünk egy másik számot, majd ehhez adunk újabb nullákat, akkor egyre emelkedő nagyságrendű számokat kapunk.

Mivel a számok a zérustól haladnak előre, hogy aztán ismét a semmiben oldódhassanak fel, gyakran ábrázolják a zérust egy olyan körrel vagy mágikus gyűrűvel, amelyben egyesül a kezdet és a vég. Kapcsolódása, kötődése révén, ily módon a zérus mindennek az alfája és az ómegája. Ezért annak, aki Egyiptomban varázsgyűrűt viselt, különleges hatalmat tulajdonítottak. Az okos Salamon király is gyűrűjének köszönhette bölcsességét, amely megkülönböztető jelvényként bensőséges kapcsolatát mutatta az Istennel.


Az egyes valamennyi szám alapja. A természetes számsor első egész száma a többi számmal ellentétben nem osztható fel, nem bontható részekre, csak sokszorozni, többszörözni lehet. Valószínűleg ezzel a szakrális tulajdonságával érdemelte ki az elsőbbséget, s lett a teljesség, a feddhetetlenség szimbóluma.

Már az archaikus ember is az egyest tartotta az összes szám közül a legmagasztosabbnak, mivel ezt a számot azonosította a mindenséggel, melyet az egységgel kapcsolt össze, az egységet pedig az eggyel, vagyis e számot az egyetlen Isten képzetével társította. Feltehetően ez a teória játszott szerepet abban, hogy egyistenhit alakult ki több nagy vallásban, így a judaizmusban, az iszlámban, a kereszténységben, mely utóbbinál az „egy akolban egy pásztor”, az „egy testben egy lélek” utal a mindenható Krisztus egyediségére.

A számszimbolikában azonban nemcsak a fenséges istent és az egységet fejezték ki az egyessel, hanem ezzel a számmal hozták összefüggésbe a világegyetem kialakulását, az élet kezdetét is. Az egyes szám az istenen és a kozmoszon kívül megjeleníti az első embert; a rabbinikus irodalomban Ádám volt az első férfi, a Védák első embere Purusa; a nők közül Ádám felesége, Éva az első, a muzulmánoknál pedig Havvá.

Elsőséget élvez az elemek sorában a levegő, a színeknél a fehér, a római és a görög katolikus egyház szentségei közül a keresztség. A héber Széfer Jecirában e szám jeleníti meg az isteni lényeget. A kínaiaknál nemcsak az eget reprezentálta az egyes, hanem mondáikban is gyakran felbukkant, például a hegyek szellemei náluk egylábúak és egyszeműek. A leghíresebb egyszeműek azonban a görög mitológia vad, erőszakos óriásai, a Küklopszok.

Az egyes sokszor felbukkan szólásmondásainkban is: gyakran mondják ma is, hogy a szomszédos földet csak egy barázda választja el az enyémtől, vagy hogy egy tálból cseresznyézik, egy füst alatt, egy gyékényen árul, egy igába fog, egyívású, egy követ fúj, egy kenyéren él valakivel, egy úttal tartozott az ördögnek stb.

Az asztrológiában a Napnak és a Holdnak csak egyetlen háza van, lévén az egyik a nappalok, a másik az éjszakák égiteste. A numerológiában az egyes a Nap sugárzása alatt áll, ennek hatására ez a szám kreativitást, impulzivitást, pozitív beállítottságot kölcsönöz tulajdonosának. A püthagoreusok, mivel az egyest sem párosnak, sem páratlannak, sem nőneműnek, sem hímneműnek nem tartották, „hímnős” számnak nevezték el.

További olvasnivaló

Szumáti gyümölcsei, Santi lungija

Ismeretségünk Szumátival, a picinyke gyümölcsárus asszonnyal – ahogy ezt tőle később megtudtuk – Kerala állam fővárosában, Trivandrumban (mai nevén Thiruvanthapuram) kezdődött. Az egyik reggel, amikor a Kovalam partra igyekezvén...

Folytatás...

Ayurvédikus orvoslás

Trivandrumban járva minden alkalommal úgy érezzük, jóval nagyobb a forgalom, mint előzőleg. Csattog a sok gumipapucsos láb az aszfalton. Céltalanul bandukolunk a színes tömegben, ráérősen sétálunk utcából- utcába, néha...

Folytatás...

Anyajegyek értelmezése

Bár a tradicionális fiziognómia csak az arcról leolvasható jegyek, jellemzők jelentését tanulmányozza, a hosszú évszázadok során a karakterolvasás eszköztára jelentősen kibővült, s ma már általános gyakorlat, hogy - ha...

Folytatás...

Gyurcsány Ferenc ujjai

  1961. június 4-én született Pápán. Középiskolai tanulmányai után a Janus Pannonius Tudományegyetemen előbb 1984-ben főiskolai diplomát, majd 1990-ben a Közgazdaságtudományi Karon egyetemi diplomát szerzett. 1984-88 között a KISZ Pécsi Városi...

Folytatás...

Kisfiam bal tenyerén megtörik az életvon…

  Mivel sokan keresnek fel privát levélben hasonló kérdéssel, érdeklődnek afelől, hogy mit lehet mondani a gyermek kezek elemzése alapján, úgy gondoltam, tanulságos lehet, ha egyik olvasóm évekkel ezelőtt írt kérdését...

Folytatás...

Sebességbajnokok a rovarvilágban - földö…

A keringőbogár-félék családjának tagjai az egyik legügyesebb képviselői a több mint egymillió fajt számláló rovarvilágnak. Azon kevés élőlény közé tartoznak, melyek - mivel repülni, mászni és úszni egyaránt jól tudnak...

Folytatás...

A szellentésről, tabuk nélkül

A modern társadalmakban meglehetősen illetlennek tekintett nyilvános szellentés - mint ahogyan a többi szükséglet elvégzése is - egykoron teljesen természetes dolognak számított. Ez minden bizonnyal nálunk is így lehetetett, legalábbis...

Folytatás...

Vízkereszt

E napon a katolikus egyház az Úr megjelenésére (Epiphania Domini) emlékezik. A nálunk Vízkeresztnek nevezett napot, melynek elnevezése a görög epiphameia "megnyilvánulás" szóból származik, a 4. század vége óta...

Folytatás...

Útban Srinagar felé

Nagyobb térképre váltás Dzsammuból kiérve kezdetben lankás dombok, zöld erdők között haladunk. Az út szélén bámész, kurkászó majmok merednek ránk, figyelik, vajon merre megyünk. Lassan húzunk felfelé. A...

Folytatás...

Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével elfogadja ezt.
Elfogadom

×
Ezeket olvasta már?