A+ A A-

India - 'fekete lingamot simogat'

  • Közzétéve itt: Autóval a Bengáli-öbölig - Harmadszor Indiában


A Diplomata negyed széles útjain lényegesen könnyebb a vezetés. A Tughlak road-ról hamarosan a Sri Aurobindo margra fordulunk. Jobbkéz felől Szafdarzsang mogul nagyvezír síremléke, valamint a róla elnevezett repülőtér, ahol 1980 nyarán egy próbarepülés közben Szandzsáj Gandhi halálos balesetet szenvedett.

Az impozáns Szafdarzsang tombbal átellenben, ápolt parkban bújik meg Indira Gandhi rezidenciája. A tágas, finom ízléssel, elegáns bútorokkal berendezett szobák falain fotók, festmények idézik a múltat. Dolgozószobájának, társalgójának, hálójának minden tárgya rá emlékeztet. Az egyik helyiségben üvegvitrinekben két halványsárga szárija látható, az egyik mennyasszonyi ruhája volt, a másikat meggyilkolása napján viselte, ez utóbbin barna foltok őrzik a halálos lövések véres nyomait. Az udvaron rejtett mikrofonokból Indira beszél hozzánk, hangja halkan szól, mintha csak a túlvilágról küldené üzenetét a kemény politikusasszony. Rövid időre megállunk emlékművénél, amelyet daliás szikhek vigyáznak. Szikh őrök voltak azok is, akik az életét kioltották.

A Delhi centrumát elkerülő autópályán, a Ring roadon modern városrészeket hagyunk magunk mögött, a Defence Colony, a Haus Khas, a Green park lakói jómódú polgárok, a pazar villanegyedek remekbeszabott házait réztáblák, kopogtatók, rézcsöngők, gömblámpák, díszes ruhába öltözött csaukidárok teszik hivalkodóvá. A városszél felé közeledve aztán megszaporodnak a nyomortanyák. A főváros lakosságának közel egyharmada igen nagy szegénységben, összetákolt viskókban, engedély nélkül épített bódékban él. A 70-es években Szandzsáj Gandhi bulldózerekkel keresett megoldást, így kívánta eltüntetni szem elől a szegénység eme mementóit, ezzel azonban semmit sem oldott meg, csupán a szőnyeg alá söpörte a problémát. Delhi másik nagy gondja a hajléktalanok elszállásolása, legtöbben Ó-Delhiben a vasútállomás közelében ténferegnek. Elhelyezésükre 1991-ben 17 centrumot hoztak létre, melyekben 125 ezer embernek tudnak éjszakai szállást nyújtani. A ventillátorokkal felszerelt, este héttől reggel hétig nyitva tartó hajléktalanközpontokban igyekeznek kultúrált körülményeket teremteni a rászorultak számára, rendszeresen takarítanak, s naponta több mint százezer lepedőt mosnak tisztára. A szállásért jelképes összeget, mindössze 1,50 rúpiát kérnek.

A Kutab Minár iránytűként mutatja az utat, azonban mielőtt még betájolnánk magunkat, betérünk egy csodaszép, sok kupolás hindu mandirba, ahol korábban Indira Gandhi is gyakran megfordult. Ha nem lenne annyi légy, a tiszta kockakőről akár enni is lehetne. Az egyik szentélyben fiatal hindu asszony fekete lingamot simogat, körülötte kis tálkákban áldozati ételek, mécsesek, virágkoszorúk.

Fekete lingamAz indiaiak körében a fallikus szimbólum a Siva-kultuszból eredeztethető, a lingam mindennapos rituális imádata először a védikus kort megelőző Indus-völgyi társadalmakban jelenik meg. A lingam-imádatot megmagyarázó mítoszok a későbbi eposzokban tűnnek fel. A Mahábháratában a bölcs Upamanju a teremtés szimbólumaként a lingamot és a jonit jelöli meg, s a legfőbb istent, a lingammal jelképezett Sivát tekinti a világ teremtőjének. Egy korábbi legenda szerint Brahmá, a teremtő és Visnu, a védelmező egyszer azon kaptak hajba, vajon melyikük a hatalmasabb, melyiküket kell teremtőként tisztelni. Mikor már kezdett eldurvulni a vitájuk, a földből hirtelen egy hatalmas, izzó hengeres tűzoszlop nőtt ki előttük. A látványtól annyira meglepődtek, hogy – vitájukat elfeledvén – a fény-nyaláb gyökerének és csúcsának keresésére indultak. Brahmá lúddá változott és felrepült az égbe, Visnu pedig vaddisznóként mélyen leásott a földbe. Miután az eredménytelen próbálkozás miatt mindketten megalázottan tértek vissza, a szétnyíló fénycsóvából Siva lépett elő, és megrovóan így szólt a veszekedő istenekhez:

– Civakodásotok az egoizmusotokból fakad, mely elvette az eszeteket!

E történet tulajdonképpen rávilágít a lingam-kultusz eredetére és lényegére. A hengeres fényoszlop, a lingam a lét örökös körforgásáért felelős, pusztítva megújító, teremtő Sivát jelképezi. A szimbolikus fallosz minden egyes lélek veleszületett tulajdonságát; a határtalan tudást és a boldogságot reprezentálja. Azonban az egotól, a tudást elfátyolozó, sötétségbe taszító önös érdektől óvakodni kell. Ha viszont az ember kezdi megismerni önnön természetét, lassanként eloszlik tudatlansága, szétárad ereiben a fény, lényét beragyogja öntudata, és Siva révén eljut a megvilágosodásig. A hinduk lingam-imádata lényegében e tudás iránti vágy kifejezése, valamint könyörgés a tudatlanságot megszüntető megbocsátásért.

A nagy gonddal őrzött jonikból kiemelkedő lingamok alja négyzet alakú, közepük oktogonális, a tetejük pedig hengerszerű. A négyzet Brahmát, a nyolcszögű rész Visnut jelképezi, míg a hengeres nyaláb a formákon, színeken és a cselekedeteken felülemelkedett, kozmikus potenciális energiát hordozó Sivát ábrázolja. Valójában a hinduk a lingammal jelenítik meg a Szentháromságot. A lingammal kapcsolatban sokféle magyarázat forog közszájon, az egyik szerint a lingam jeleníti meg a férfit, és a pithan, vagyis az oltár, amelyen a lingam áll, metafizikai értelemben a nőt jelképezi. Ezért a pithanon lévő lingamot kozmikus szimbolikának tekintik.

Az autóból kiszállva magával ragad bennünket a történelmi Tuglakábád. A lepusztult fennsík sziklás kőhalmazai, egy atomrobbantás utáni táj benyomását keltik. A dombtető masszív fellegvára, befelé dőlő, rézsútos falaival leginkább sztupához, vagy citadellához hasonlít. A romokból nehezen állapítható meg merre volt eredetileg a palota, és hol a mecset. Ahhoz is fantázia kell, hogy eldöntse az ember, vajon a földalatti üregek mi célt szolgáltak, börtönök vagy esetleg víztárolók voltak-e; a választ feltehetően csak a régészek tudják. Az is nehezen képzelhető el, hogy itt valaha emberek éltek. A pinceszerű bunkerba lebotorkálva, Tuglakábád egykori bevásárló központjába érünk, azt mondják a folyosóról nyíló parányi kamrák voltak a bazárok. A lőréseket benőtte a fű, a tátongó lyukakon folyondárok kúsznak befelé. Kint a bozótosban egy girhes tehén rágcsál valamit, vörös köveken majmok rajcsúroznak, ricsajuk időnként felveri az évszázadok csendjét. Izgalmas bolyongani a szétmállott erőd sánccal bekerített útvesztőiben. Rajtunk kívül mindössze két család őgyeleg a romokon, több látogatóra számítottunk, hozzászoktuk már, hogy Delhi nevezetességei mindig zsúfoltak.

Tuglakábád gazdái, a közel száz évig uralkodó Tuglakok nagy építkezők voltak, a négy szultán közül három, új, önálló városrészt emeltetett Delhiben. A város megalapítója – Gijász-ud-din, az egykori rabszolga – fényes karriert futott be; egy gyilkosságsorozat után került hatalomra, később Pandzsáb kormányzója lett, majd szultánná kiáltotta ki magát. Az 1321-ben alapított, két év alatt felépült Tuglakábád sorrendben Delhi harmadik városa. A romos erőd szomszédságában áll az alapító szultán mauzóleuma. A méternyi vastag bástyával kö¬rülvett sírkamrát eredetileg védelmi célokra használták, kiöblösödő mélyén élelmiszert tároltak, a földalatti cellák óvóhelyként szolgáltak, a lent lakóknak fúrt kút adott vizet. A síremléket valaha egy több mint fél kilométeres, 27 íves alagút kapcsolta össze az erőddel. A sírkápolnához vezető kőlépcsőket a hat és fél évszázad során sokan koptathatták, ám a grádicsok jól állják a strapát. A városrész rövid ideig állt fenn, mindössze hét évig volt királyi székhely, ugyanis Gijasz-ud-din fia úgy döntött, hogy elhagyja Tuglakábádot és Delhitől körülbelül 1300 kilométerre a Dekkán fennsíkon, Deogiri helyén, Daulatábád néven hoz létre egy új birodalmi központot. A lakókat erőszakkal telepítette ki, de a kilakoltatás visszafelé sült el, egy évnek sem kellett eltelnie, hogy Muhammed rájöjjön a tévedésére, ám az emberek addigra már megelégelték rigolyáit, és fellázadtak a zsarnok ellen. A trónon fia, Firuz sáh követte, majd ezután az utolsó Tuglak, Mahmud következett, akit végül Timur Lenk űzött el, amikor 1398-ban hódító serege élén betört az országba. Mahmud szultánnal lezárult a Tuglakok korszaka.

További olvasnivaló

Kovalami pincérek, keralai ízek

Mostanra már nagyon kiéheztünk valami finom falatra, gyomrunk jó ételeket kíván és szemünk sem olyan finnyás, nem kémleli olyan kritikusan az ismeretlen ennivalókat, mint az első időben. Mostanság már...

Folytatás...

Az ujjak szerepe a diagnózis felállításá…

A normális mutatóujj erős, ujjpercei közel azonos hosszúságú, vagy - a proximálistól (tőperctől) a disztális (körömperc) felé haladva - fokozatosan rövidülnek. A hagyományos kínai kézdiagnosztika szerint a mutatóujj segítségével ítélhetõ...

Folytatás...

Radha és Bindu

Rögtön az első napokban barátságot kötök két kislánnyal, Radhával és Binduval, akik testvérek, egyikük tíz éves, a másik hét. Radhával sikerül jobban összemelegednem, amíg húga az iskolában van, o segít...

Folytatás...

Körtécske kézelemzése

A kéz színe megtévesztőnek tűnik - lehet, hogy csak árnyék vetődött tenyerének egyes részeire -, ezért az értékelésnél nem mertem figyelembe venni. Ha a valóságban is kékes-lilás a Vénusz-domb és...

Folytatás...

Kétszersült tortácska - gyümölccsel, tej…

Az olaszországi Vareseben vettünk egy csomag finom kétszersültet. Annyira ízlett a kissé sós ropogtatnivaló, hogy a rágcsálásával nem győztünk betelni. Ezért utunk második állomásán, a félsziget közepén fekvő Gubbioban szinte...

Folytatás...

Gyerek kézelemzése

Formabontóan, ezúttal nem az ujjakkal, a kézfejjel és a tenyérrel kezdem az értékelést, hanem a gyerekvonallal, mert a jelige megválasztása egyértelműen az ez iránti érdeklődésre utal. Noha a másodlagos...

Folytatás...

HZS kézelemzése

Szinte tökéletes fényképeket kaptam, egyedül talán a kézfejéről készülteknél kellett volna jobban széttárni az ujjait, ugyanis az ujjközök nagysága, az ujjak egymással bezárt szöge - ez utóbbi különösen a hüvelykujj...

Folytatás...

A négy személyiségtípus

Noha egy korábbi írásomban érintőlegesen már foglalkoztam egyes temperamentumok jellemzőivel, talán nem haszontalan azt is megismernünk, miként vélekedett errő a kérdéskörrőll kalendáriumában - jó 300 évvel Johann Kaspar Lavater előtt...

Folytatás...

A szakáll

"A természet feldíszítette a férfit a szakállal, valamint a fát lombokkal, a madarat tollakkal, a paripát sörénnyel, a birkát gyapjúval. A beretvált férfi olyan, mint a lombtalan fa, a koppadt...

Folytatás...

Az oldal sütiket használ a felhasználói élmény fokozása céljából. Az oldal böngészésével elfogadja ezt.
Elfogadom

×